Notosta Edgar Allan Poe Dosyasından Kesitler


Dün Notos'u anca okuyabildim. Bu ay ki konusu Edgar Allan Poe dosyası, biliyorsunuz. Kimi yerlerin altını çizdim ve bunları sizinle de paylaşmak istiyorum. Ayrıca bu mükemmel öykü ve şiir yazarını okumanız için size tavsiye ediyorum:

"Polisiye,bilimkurgu,psikolojik gerilim gibi modern çağa damgasını vuran türlerin kaşifidir Poe.İster şiir olsun ister öykü, yazarın eserlerine dahil olan unsurların tümünde anormallik kavramı şiddetle göze çarpar"(sanırım sırf bu yüzden bile kendisini sevebiliyorsunuz)
Notos,Edgar Allan Poe'dan kibirli diye söz etmiş. Kendisi hakkında yeni bir şey daha öğrenmiş oldum: "Yazmaya hazır insan kibirlidir,fakat Poe'nun kibri, içine sığındığı esaslı bir zayıflıktan kaynaklanır.Edgar Allan Poe dünya ve insanlar karşısında küstah ve kibirlidir,her seferinde düşünsel üstünlüğünü,alaycılığını,saldırma ve misilleme tekniklerini devreye sokar. Onun kibri zayıf bir varlığın kibri olduğundan ve o bunu bildiğinden, gece öykülerinin kahramanları bazen onun gibi, bazen de onun olmayı dilediği gibi olacaklardır.Bu kibir ayrıca kendine hayranlığın tipik yönünü ortaya koyar.Poe edebiyatın en mükemmel egoistlerinden biridir."
Notos'un dediğine göre kibri ve egoistliğinden ötürü Poe bunca kahramanını oluşturabilmiş. Kahramanları da ya onun gibi zayıf ya da onun olmak istediği bireylermiş.
"Poe'nun öyküleri konu,yaklaşım ve tarz bakımından zengin olsa da,hepsinde göze çarpan tek bir olumsuz özellik bulunmaktadır.Öykülerin hiçbirinde bireye,zaman ve mekanda gerçek anlamda var olduğu biçimiyle yer yoktur.Yani Poe'nun öykülerinde insan, aynı anda hem duygularıyla doğal düzenin kısıtlamaları ve etkilerine tabi olan doğaya bağlı bir canlı, hem de özgürce seçimlerde bulunarak ilişkiler ve yenilikler yaratırken başkalarınca öngörülemeyen biçimlerde değişime uğrayan tarihsel kişilik değildir."

Notosta bu ay Poe dosyası çok kalın fakat benim için en göze çarpanlar kısaca bunlardı. Edgar Allan Poe'yu daha önce okumamış olanlar varsa önerebileceğim en gözde ve benim favorilerimden öyküleri: Kuyu ve Sarkaç, Boşboğaz Yürek, kara kedi, diri diri gömülme ve kızıl ölümün maskesi'dir.
Psikolojik gerilim öyküleri sevenler eminim bayılacaklar.

Yorumlar

Popüler Yayınlar