ESERİNİZİN TELİF HAKKI

   
Üzerinde çalıştığım bir roman var. Sonuca yaklaşmışken beni en çok düşündüren şey telif hakkı oldu. Ya eserimi çalarlarsa düşüncesi eminim ki tüm yazan arkadaşların kafasını karıştırmakta... Duyduğuma göre özellikle mail yoluyla gönderilen eserlerinizin çalınma ihtimali var. Yaptığım araştırmalar sonucu bir kaç çözüm yolu buldum. Bunlardan ilki noterde onaylatmak: elbetteki sayfa başına düşen fiyatla sonuçta oldukça fazla bir para ödemeniz gerekebiliyor. Ayrıca onaylattınız , o kadar parayı verdiniz diyelim,  eğer karşı taraf tarih bakımından sizden önce harekete geçmiş veya daha önce yazdığını , o esere sahip olduğunu kanıtlarsa noterde hiç birşey yapamıyormuş. Bir diğer çözüm yolu Tasdix gibi sitelerde eserleriniz kontör ve para karşılığında dijital yol ile tasdiklemek. Elbette bunun sonucu da noter gibi olabiliyormuş. Dediğim gibi hiç birşeyin garantisi yok. Bu iki yöntem cebinizden oldukça para çıkartırken açıkçası üçüncü yöntem benim en çok aklıma yatan oldu:
ptt'den evinize kargolamak... Bu yöntemle ilk önce A4'e bastırdığınız eserinizi bir zarfa koyun.Bu zarfı kendi adresinize iadeli taahütlü olarak paketleyin. Yolladığınız paketi aldığınızda hiçbir şekilde açmıyorsunuz. Böylece kapalı olarak muhafaza edilen eserinizin üzerinde ptt tarafından yazılan tarihte bulunuyor. Oldu da biri çıktı ve bu eser benim dedi. İşte o zaman eserinizin bulunduğu paketi açtırarak tarihiyle birlikte kanıtlama imkanınız fazla... elbette bunun bile kesin garantisi yok fakat diğerlerine nazaran daha uygun ve ucuz bir yöntem olduğunu söyleyebilirim. Henüz uygulamadığım bu yöntemlerden sonuncusunu kısa bir süre sonra uygulamayı düşünüyorum. Çoğu insanında böyle yaptığını gözlemledim. Unutmayın: Eserinizi herhangi bir yere göndermeden, herhangi bir yayıneviyle paylaşmadan önce bunlardan birini uygulamanızı öneririm.

Yorumlar

Popüler Yayınlar